Massages 1

DELANGEMASSAGE

FRED DE LANGE - MASSAGE THERAPEUT/SOIGNEUR

(Sport)massage houdt de sporter en niet-sporter gezond en blessurevrij.

 

Tijdens het sporten/bewegen, maar ook in het dagelijks leven worden spiergroepen intensief gebruikt en soms ook overbelast. Een sportmassage is een manier om na inspanning en belasting het herstel te bevorderen en geeft verbetering van de doorbloeding en stofwisseling zodat afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Dit om het voorkomen dan wel verminderen van spierpijn en het herstel van de spieren te bevorderen. Ook verklevingen en verhardingen in spieren worden los gemaakt door de massage.

Ook als u nergens last van heeft, kunt u een sportmassage ondergaan bijvoorbeeld voor de ontspanning en om uw spieren soepel en in goede conditie te houden.

 

(Sport)massage kan op 5 momenten toegepast worden:

 

  • Een of enkele dagen na een training of wedstrijd.

 

  • Voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij deze een onderdeel van de warming-up is.

 

  • Tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette.

 

  • Direct als onderdeel van de cooling down of binnen enkele uren na een sportieve activiteit.

 

  • En voor de niet-sporter met spierpijn van o.a nek,rug en benen ontstaan na activiteiten

in en om huis of op het werk.

 

In mijn praktijk richt ik mij vooral op de "profylactische" massage: een duur woord voor een herstelbevorderende (sport)massage na het sporten en werkzaamheden in en om het huis van de niet-sporter. Door training en het leveren van sportieve prestaties/werkzaamheden loopt het lichaam schade op. Met massage wordt het lichaam geholpen bij het herstel zodat het steeds beter kan presteren.

 

Een goede masseur beschikt over 'Fingerspitzengefuhl'. Het wordt tot de taak van de masseur gerekend om sporters en niet-sporters terzijde te staan met adviezen over voeding, trainingsaanpak en verzorging van het lichaam. De masseur zal met een massage na de training, wedstrijd of andere inspanning spierstijfheid kunnen verminderen of zelfs voorkomen.

 

Naarmate de trainingen frequenter worden zal de noodzaak tot massage toenemen, omdat het lichaam minder tijd gegund wordt om te herstellen. Massage kan in dergelijke gevallen het herstelproces versnellen en ondersteunen.

 

Tijdens een massage is het aan te bevelen om sportkleding te dragen, bijvoorbeeld een sportbroek en een T-shirt.

Copyright DE LANGEMASSAGE 2006-2015 © All Rights Reserved