Massages 1

DELANGEMASSAGE

  FRED DE LANGE - MASSAGE THERAPEUT/SOIGNEUR

(Sport)massage houdt de sporter en niet-sporter gezond en blessurevrij.


Tijdens het sporten/bewegen, maar ook in het dagelijks leven worden spiergroepen intensief gebruikt en soms ook overbelast. Een sportmassage is een manier om na inspanning en belasting het herstel te bevorderen en geeft verbetering van de doorbloeding en stofwisseling zodat afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Dit om het voorkomen dan wel verminderen van spierpijn en het herstel van de spieren te bevorderen. Ook verklevingen en verhardingen in spieren worden los gemaakt door de massage.

Ook als u nergens last van heeft,  kunt u een sportmassage ondergaan bijvoorbeeld voor de ontspanning en om uw spieren soepel en in goede conditie te houden.


 

(Sport)massage kan op 5 momenten toegepast worden:


  • Een of enkele dagen na een training of wedstrijd.


  • Voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij deze een onderdeel van de warming-up is.


  • Tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette.


  • Direct als onderdeel van de cooling down of binnen enkele uren na een sportieve activiteit.


  • En voor de niet-sporter met spierpijn van o.a nek, rug en benen ontstaan na activiteiten

in en om huis of op het werk.



In mijn praktijk richt ik mij vooral op de "profylactische" massage: een duur woord voor een herstelbevorderende (sport)massage na het sporten en werkzaamheden in en om het huis van de niet-sporter. Door training en het leveren van sportieve prestaties/werkzaamheden loopt het lichaam schade op. Met massage wordt het lichaam geholpen bij het herstel zodat het steeds beter kan presteren.


Een goede masseur beschikt over 'Fingerspitzengefuhl'. Het wordt tot de taak van de masseur gerekend om sporters en niet-sporters terzijde te staan met adviezen over voeding, trainingsaanpak en verzorging van het lichaam. De masseur zal met een massage na de training, wedstrijd of andere inspanning spierstijfheid kunnen verminderen of zelfs voorkomen.


Naarmate de trainingen frequenter worden zal de noodzaak tot massage toenemen, omdat het lichaam minder tijd gegund wordt om te herstellen. Massage kan in dergelijke gevallen het herstelproces versnellen en ondersteunen.


Tijdens een massage is het aan te bevelen om sportkleding te dragen, bijvoorbeeld een sportbroek en een T-shirt.




TAPEN


Tapen / bandageren is een hulpmiddel om belasting en belastbaarheid, onder diverse voorwaarden en omstandigheden, aan elkaar aan te passen. De kracht van het tapen / bandageren zit vooral in het feit, dat de functies zoveel mogelijk gehandhaafd blijven zonder dat overbelasting plaatsvindt. Men kan blijven bewegen ondanks het feit dat men een tape / bandage draagt. Vaak kan na het aanbrengen van de Kinesio Tape ook weer beperkt gesport worden.


Kinesio Taping(Medical Taping) is een techniek waarbij gebruik gemaakt wordt van de natuurlijke herstelprocessen van het lichaam. De speciale tape activeert het zenuwstelsel en algemeen circulatiesysteem, waardoor de betreffende spieren en pezen weer snel herstellen.


Het verschil tussen de gewone sporttape en de Kinesio Tape ligt in het feit dat de Kinesio Tape rekbaar is tot 130-140 % van de oorspronkelijke lengte. Bij gewone tape is de functie gericht op het beperken van de pijnlijke bewegingen, dit leidt tot drukverhoging. De Kinesio Tape is juist gericht op drukvermindering van het aangedane gebied en stimulering van een correcte beweging doordat de Tape de huid een stukje optilt. Dit heeft tot gevolg dat er een betere doorbloeding ontstaat. Afvalstoffen worden beter afgevoerd, bouwstoffen worden beter aangevoerd en er is minder druk op de zenuwen. Door de drukvermindering op de zenuwen ontstaat er pijndemping. Ook leidt dit tot verbetering van de lichaamshouding en een sneller herstel van (sport)blessure's. Men kan 30 tot 70% sneller herstellen dan gebruikelijk.


Functies van Kinesio Tape:

  • Pijndemping
  • Geeft steun aan spieren en gewrichten
  • Verwijdert oedeem
  • Corrigeert gewrichten en weefsel


Hoe werkt het dan ?

Als een zwakke schakel in het bewegingsapparaat een belemmering vormt voor het uitoefenen van de dagelijkse bewegingen, dan kan het lokaal verstrekt worden door middel van een tape / bandage.Tape kleeft aan de huid en fixeert deze. Door ervoor te zorgen dat de beweging door de tape/bandage beperkt wordt, maar men wel kan blijven bewegen heeft dit tot gevolg dan het herstel vordert.


Voordeel van deze methode is dat de tape dagen kan blijven zitten. Dit heeft als voordeel dat er een 24 uurs herstel plaatsvindt in tegenstelling tot een reguliere behandeling. Vaak wordt er zelfs doorgetraind. Verder heeft de tape ongeveer de dikte en gewicht van de huid, is hypoallergeen, ademend. Vochtbestendig waardoor je ermee kunt douchen en zwemmen.


De Tapemethode is heel effectief bij overbelasting, bijvoorbeeld bij achillespeesklachten, schouderklachten, rugklachten en bij een tennisarm. Verstuikingen en kneuzingen genezen aanzienlijk sneller met Kinesio Tape.


Blessurepreventie is het gezonde lichaam gezond te houden. Het lichaam (bewegingsapparaat) moet beoordeeld en behandeld worden als het nog gezond is. In het algemeen wordt pas behandeld, als het kwaad al is geschied, er wordt dan behandeld op basis van een blessure. Overbelasting sluipt er vaak langzaam in. Er is nog geen duidelijke blessure, maar de eerste signalen zijn er wel, doch deze worden niet of nauwelijks onderkend. Onderzoek, advies, massage, herstelbevorderende oefenstof en maatregelen zijn hier dan nodig geacht. Het aanpassen van het bewegingsapparaat aan de sportbelasting is een "must".


Veel blessureleed kunt u voorkomen  en een sportmasseur kan u daarbij helpen; door middel van een herstelbevorderende massage voor of na een activiteit.

Een sportmasseur van het NGS helpt u daarbij en doet meer dan alleen masseren.


Persoonlijke begeleiding voor, tijdens en na het sporten is mogelijk.. Samen met u zorg ik ervoor dat sport een gezonde bezigheid blijft en u niet door blessures wordt uitgeschakeld.  Spierpijn  en vermoeidheid zijn vaak voorlopers van blessures.















BLESSUREPREVENTIE


Blessurepreventie is het gezonde lichaam gezond te houden. Het lichaam (bewegingsapparaat) moet beoordeeld en behandeld worden als het nog gezond is. In het algemeen wordt pas behandeld, als het kwaad al is geschied, er wordt dan behandeld op basis van een blessure. Overbelasting sluipt er vaak langzaam in. Er is nog geen duidelijke blessure, maar de eerste signalen zijn er wel, doch deze worden niet of nauwelijks onderkend. Onderzoek, advies, massage, herstelbevorderende oefenstof en maatregelen zijn hier dan nodig geacht. Het aanpassen van het bewegingsapparaat aan de sportbelasting is een "must".


Veel blessureleed kunt u voorkomen  en een sportmasseur kan u daarbij helpen; door middel van een herstelbevorderende massage voor of na een activiteit.

Een sportmasseur van het NGS helpt u daarbij en doet meer dan alleen masseren.


Persoonlijke begeleiding voor, tijdens en na het sporten is mogelijk.. Samen met u zorg ik ervoor dat sport een gezonde bezigheid blijft en u niet door blessures wordt uitgeschakeld.  Spierpijn  en vermoeidheid zijn vaak voorlopers van blessures.


Ik kan u advies geven over o.a  gezond en veilig sporten, kleding, voeding, schoeisel en hygiene.. Door het geven van regelmatige preventieve behandeling kan een beginnende blessure worden herkend , indien nodig is een verwijzing naar een (para)medicus mogelijk. Steeds meer sportmasseurs gaan samenwerken met therapeuten. Zelf heb ik contacten met ''de Vesteynde'' te Zwaagwesteinde en Kollum.


Tevens ben ik geschoold in het aanleggen van beschermende tapes en bandages. Zo voorkomt u, dat er nieuwe blessures ontstaan of oude weer opspelen. Na een blessure kan ik u adviseren over herstelbevorderende  maatregelen.Deze technieken worden gebruikt om de genezing te verbeteren, bij het terugkomen na en tijdens een blessure, maar ook om je stevigheid en zekerheid te geven bij het hervatten van de trainingen.


Blessurepreventie kan onderverdeeld worden in:


  • Primaire preventie: Het voorkomen van de primaire oorzaak van het ontstaan van blessures, zonder dat er klachten zijn.


  • Secundaire preventie: Het vroegtijdig ingrijpen bij de eerste tekenen van blessurevorming en overbelasting.
  • Tertiaire preventie: Het snel nemen van maatregelen bij acute blessures, het geven van een goede behandeling en verzorging in alle stadia van de blessure, ook nadat de blessure genezen is.



Ter voorkoming van blessures en ter bevordering van het herstel na blessures kan de sportmasseur de sporter adviseren over o.a.:


  • Herstelbevorderende oefeningen.


  • Spierversterkende oefeningen.


  • Rekoefeningen.


  • Mobiliteitsoefeningen


  • Stabiliteitsoefeningen.


  • Gebruik van medical tape (kinesiotape.) en sporttape


  • Aanpassingen in warming-up en cooling-down.


  • Aanpassingen in de trainingsarbeid en -intensiteit.


  • Trainings- en wedstrijddeelname.



Voorkomen is altijd beter dan genezen!





Copyright  DE LANGEMASSAGE 2006-2019 © All Rights Reserved