Blessure preventie 2

DELANGEMASSAGE

Copyright DE LANGEMASSAGE 2006-2015 © All Rights Reserved

FRED DE LANGE - MASSAGE THERAPEUT/SOIGNEUR

Blessurepreventie is het gezonde lichaam gezond te houden. Het lichaam (bewegingsapparaat) moet beoordeeld en behandeld worden als het nog gezond is. In het algemeen wordt pas behandeld, als het kwaad al is geschied, er wordt dan behandeld op basis van een blessure. Overbelasting sluipt er vaak langzaam in. Er is nog geen duidelijke blessure, maar de eerste signalen zijn er wel, doch deze worden niet of nauwelijks onderkend. Onderzoek, advies, massage, herstelbevorderende oefenstof en maatregelen zijn hier dan nodig geacht. Het aanpassen van het bewegingsapparaat aan de sportbelasting is een "must".

 

Veel blessureleed kunt u voorkomen en een sportmasseur kan u daarbij helpen; door middel van een herstelbevorderende massage voor of na een activiteit.

Een sportmasseur van het NGS helpt u daarbij en doet meer dan alleen masseren.

 

Persoonlijke begeleiding voor, tijdens en na het sporten is mogelijk.. Samen met u zorg ik ervoor dat sport een gezonde bezigheid blijft en u niet door blessures wordt uitgeschakeld. Spierpijn en vermoeidheid zijn vaak voorlopers van blessures.

 

Ik kan u advies geven over o.a gezond en veilig sporten, kleding, voeding, schoeisel en hygiene.. Door het geven van regelmatige preventieve behandeling kan een beginnende blessure worden herkend , indien nodig is een verwijzing naar een (para)medicus mogelijk. Steeds meer sportmasseurs gaan samenwerken met therapeuten. Zelf heb ik contacten met ''de Vesteynde'' te Zwaagwesteinde en Kollum.

 

Tevens ben ik geschoold in het aanleggen van beschermende tapes en bandages. Zo voorkomt u, dat er nieuwe blessures ontstaan of oude weer opspelen. Na een blessure kan ik u adviseren over herstelbevorderende maatregelen.Deze technieken worden gebruikt om de genezing te verbeteren, bij het terugkomen na en tijdens een blessure, maar ook om je stevigheid en zekerheid te geven bij het hervatten van de trainingen.

 

Blessurepreventie kan onderverdeeld worden in:

 

  • Primaire preventie: Het voorkomen van de primaire oorzaak van het ontstaan van blessures, zonder dat er klachten zijn.

 

  • Secundaire preventie: Het vroegtijdig ingrijpen bij de eerste tekenen van blessurevorming en overbelasting.
  •  
  • Tertiaire preventie: Het snel nemen van maatregelen bij acute blessures, het geven van een goede behandeling en verzorging in alle stadia van de blessure, ook nadat de blessure genezen is.

 

Ter voorkoming van blessures en ter bevordering van het herstel na blessures kan de sportmasseur de sporter adviseren over o.a.:

 

  • Herstelbevorderende oefeningen.

 

  • Spierversterkende oefeningen.

 

  • Rekoefeningen.

 

  • Mobiliteitsoefeningen

 

  • Stabiliteitsoefeningen.

 

  • Gebruik van medical tape (kinesiotape.) en sporttape

 

  • Aanpassingen in warming-up en cooling-down.

 

  • Aanpassingen in de trainingsarbeid en -intensiteit.

 

  • Trainings- en wedstrijddeelname.

 

Voorkomen is altijd beter dan genezen!